International Primary Curriculum
Het International Primary Curriculum (IPC) is een methode waarin de
inhouden van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuurkunde
thematisch worden aangeboden. Ook is er aandacht voor beeldende kunst, muziek,
drama, maatschappelijke vorming en bewegingsonderwijs. We kiezen er dus voor om
deze vakken in samenhang met elkaar aan te bieden. Het is aangetoond dat door
leerstof in samenhang en op verschillende manieren aan te bieden, de kennis ook
beter beklijft.
Per thema komt een heel aantal leerdoelen aan de orde.
Het verschilt per thema of het meer over het ene of het andere vakgebied gaat.
Behalve dat kinderen kennis opdoen over een bepaald thema
(kennisdoelen), leren ze ook vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het opzoeken van
informatie, onderzoek doen, een proef uitvoeren en samen leren
(vaardigheidsdoelen).
Bij elk thema krijgt u een nieuwsbrief mee over het
thema. Zo kunt u ook thuis aandacht besteden aan het thema waar we op school
mee bezig zijn.
Afsluiting
IPC- thema
Aan het einde van een IPC-thema sluit iedere groep / bouw
het thema af met een activiteit. Dat kan een voorstelling, een
inloopavond, tentoonstelling of iets vergelijkbaars zijn. Creativiteit,
presentatievaardigheden en datgene wat de kinderen de afgelopen periode
geleerd hebben staan bij de afsluitactiviteit centraal.
